Komisja Europejska ogłosiła, że nie przedłuży regulacji zwaną Consortia Block Exemption Regulation, która zwalnia duże sojusze morskie od przestrzegania unijnych reguł konkurencji. Regulacja ta przestanie obowiązywać po dniu 25 kwietnia 2024 roku.
– Transport morski jest kluczowy dla handlu zarówno w Europie, jak i globalnie. W tym sektorze zaszły istotne zmiany, w tym konsolidacja firm transportowych, tworzenie globalnych aliansów i integracja na różnych poziomach. Te zmiany, które były szczególnie widoczne w czasie pandemii COVID-19, sprawiły, że obecne wyjątki dla tego sektora nie są już odpowiednie. Dlatego zdecydowaliśmy nie przedłużać obecnej regulacji – wyjaśnia Komisarz Didier Reynders, nadzorujący politykę konkurencji.
Komisja Europejska zaznaczyła, że obecne rozporządzenie CBER oferuje przewoźnikom tylko ograniczone korzyści finansowe i nie sprzyja mniejszym firmom w rywalizacji z większymi.
Ocena przydatności rozporządzenia CBER była w toku od 2022 roku. Komisja Europejska zebrała wtedy 51 opinii, głównie krytycznych, od różnych organizacji i stowarzyszeń z wielu krajów, w tym Polski, Belgii, Niemiec i innych.
– To ważne, że Komisja Europejska zwróciła uwagę na argumenty i opinie różnych przedstawicieli sektora i uwzględniła je w swojej ostatecznej decyzji – komentuje Juliusz Skurewicz, sekretarz rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL), organizacji skupiającej polskie firmy z branży logistyki i transportu.
– Dziesięć głównych przewoźników morskich, zorganizowanych w trzech dużych aliansach, kontroluje ponad 80% całkowitego światowego handlu kontenerami. To ma bezpośredni wpływ na sytuację gospodarczą w Polsce, ponieważ kontenery w polskich portach są obsługiwane przez te duże konsorcja – dodaje Skurewicz. – Dlatego z zadowoleniem przyjęliśmy decyzję Komisji Europejskiej i słowa Komisarza Reyndersa, które potwierdzają, że regulacja, która była szkodliwa dla całego sektora transportowego, przestanie być obowiązująca po 25 kwietnia 2024 roku – kończy sekretarz rady PISiL.
Zaciekawił Cię ten temat? Cały artykuł i więcej informacji znajdziesz na stronie Log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistyki, transportu i magazynowania.